چرا خواب شبانه برای بدن مهم است؟

خواب شبانه

چرا خواب شبانه برای بدن مهم است؟

خواب شبانه به صورت خیلی عجیبی برای سلامت شما مهم است. در واقع خواب شبانه به اندازه ی غذای خوب و ورزش اهمیت ویژه ای دارد و بسیارهم ضروری است. اما متاسفانه، جوامع غربی در الگوهای خواب دخالت ایجاد کرده اند. امروزه مردم نسبت به گذشته خواب کمتری دارند که به دنبال آن کیفیت خواب آن ها نیز کاهش یافته است. در زیر به ۵ مورد از مواردی که خواب شبانه برای برن لازم است اشاره می کنیم با گل آرام همراه باشید.

خواب شبانه

خواب ضعیف و نامناسب می تواند موجب چاقی شما شود

خواب کم به شدت با افزایش وزن مرتبط است. در حقیقت مردم با دنبال کردن این روند و نداشتن خواب خوب نسبت به کسانی که از خوابی مناسب و کافی برخوردارند در معرض چاقی بیشتری قرار خواهند گرفت. در واقع یکی از عوامل خطرناک و ریسک پذیره این الگوی خواب غلط و استمرار آن مرض چاقی و گرفتاری هایی نظیره چاقی است. با توجه به بررسی های انجام شده، بچه ها و بزرگسالان با مدت زمان خواب کم، به ترتیب ممکن است ۸۹ و ۵۵ درصد بیشتر با چاقی درگیر شوند.

این بدان معنا است که شما با داشتن خوابی مناسب و با کیفیت می توایند اضافه وزن خود را کاهش دهید.

 

افراد دارای خواب خوب و کافی، تمایل کمتری به مصرف کالری دارند

مطالعات انجام شده نشان می دهد که افراد دارای خواب کم و نامناسب اشتها و میل عجیبی به خوردن کالری های بیشتر دارند. محرومیت از خواب باعث بی نظمی و مختل شدن نوسانات روزانه ی هورمون های اشتها می شود و محققان بر این باورند که ضعف اشتها را به دنبال خود خواهد داشت، که این امر موجب بالا رفتن سطوح گرلین “هورمونی که کاره آن برانگیختن و تحریک کردن اشتها است”… و کاهش سطوح لپتین”هورمونی که باعث بی میلی و بی اشتهایی شده” می شود.

خواب کافی می تواند باعث بهبود قدرت تمرکز و بهره وری شود

خواب در جنبه های عملکرد مغز که شامل شناخت، تمرکز و بهره وری می شود نقش بسیار مهمی دارد. به دلیل اینکه عملکرد همه ی این ها تحت تاثیر خواب می باشد در واقع با نداشتن الگوی خواب مناسب همه ی این ها تحت تاثیرات منفی قرار میگیرند.

مطالعه بر روی کارآموزان پزشکی می تواند نمونه ی بسیار خوبی باشد. کارآموزان برنامه های قدیمی و سنتی، با انجام کارهای طولانی مدت بیش از ۲۴ساعت، نسبت به کار ورزانی که امکان خواب بیشتر و برنامه ی استراحتی بهتری دارند، دچار ۳۶% خطاهای جدی درحیطه ی پزشکی می شوند. مطالعه ایی دیگر همچنین نشان می دهد که خواب کوتاه مدت می تواند تاثیرات مخربی را روی بعضی از عملکردهای مغز به وجود بیاورد. به عبارت دیگر یک خواب خوب مهارت های حل مسئله را بهبود می بخشد و عملکرد حافظه ی کودکان و بزرگسالان را نیز افزایش می دهد.

خواب خوب می تواند عملکرد ورزشی را به حداکثر برساند

در واقع خواب خوب به افزایش عملکرد ورزشی کمک می کند. همچنین با مطالعه روی بازی های بسکتبال متوجه میشویم که خواب کافی منجر به بهبود در رونده  سرعت، دقت، زمان و سلامت روانی شخص می شود. مطالبی که عنوان شد اهمیت بسیاری دارد چرا که مدت زمان خواب کم و نداشتن خواب کافی باعث ضعف در عملکرد ورزشی و دیگر محدودیت های عملکردی در زنان سالمند می شود.

مطالعه بر روی  بیش از ۲۸۰۰ زن نشان می دهد که خواب ضعیف با پیاده روی آهسته، قدرت و نیروی همراه خواهد شد و مشکل تر شدن دیگر فعالیت های مستقل را نیز به دنبال خواهد داشت.

خواب نامناسب و خطر ابتلاء به بیماری های قلبی

کاملا مشخص و شناخته شده است که کیفیت و مدت زمان خواب می تواند یکی از دلایل اصلی و مهم بر روی سلامتی ما باشد. دانشمندان بر این باورند که این عوامل بیماری های مزمنی مانند بیماری های قلبی را به دنبال دارند. بررسی بر روی ۱۵مطالعه ی انجام شده نشان میدهد، افرادی که خواب کافی ندارند در مقایسه با افرادی که هرشب هفت تا هشت ساعت میخوابند بیشتر در معرض ابتلاء به بیماری های قلبی و سکته ایی هستند.

منبع: www.healthline.com

درباره نویسنده