فواید سیر ، غذایی با قدرت شفادهندگی

فواید سیر

فواید سیر ، غذایی با قدرت شفادهندگی

حتما باید مصرف سیر، این مواد غذایی مقوی را امتحان کنید. کلینیک Cleveland سیر را در لیست ۳۶ ماده ی غذایی قدرتمند قرار داده است. سیر یک منبع غنی از فیتوکمیکال می باشد. این ماده ی شیمیایی گیاهی موجب دفع بیماری از بدن می گردد و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بسیاری می کند.

غذاهای مقوی (power foods) حاوی مواد مغذی بسیاری هستند، اما میزان کالری اندکی دارند. این جمله به این معنا است که سیر فواید نهفته ی بسیاری برای بدن و سلامت عمومی آن دارد. مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی به عنوان بخشی از رژیم غذایی منظم شما، می تواند به کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها، از جمله بیماری های قلبی و انواع خاصی از سرطان ها کمک کند.

فواید سیر

آیا مصرف سیر باعث جلوگیری از بیماری می شود؟

بر اساس گزارش National Center For Complementary and Integrative Health (NCCIH)، از فواید سیر به روش سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. به عنوان مثال: فشار خون بالا، کلسترول بالا، بیماری قلبی و انواع مختلف سرطان. برخی از این فواید سیر توسط مطالعات علمی مدرن نیز حمایت شده اند. هر چند که بسیاری مجمع های علمی هنوز به این نتیجه نرسیده اند.

 

آیا سیر برای فشار خون مفید است؟

بر اساس گزارش NCCIH، تحقیقات نشان می دهند که مصرف سیر به کاهش فشار خون کمک بسیاری می کند. همچنین در صورت داشتن فشار خون بالا، مصرف مکمل های سیر نیز می توانند بسیار مفید واقع شوند. سیر خام و مکمل های آن حاوی ترکیبی به نام آلیسین می باشند که این ترکیب به آزادسازی ماهیچه های موجود در رگ های خونی بسیار کمک خواهد کرد. هنگامی که این عضلات آزاد شوند، باعث گشاد شدن رگ های خونی و درنتیجه کاهش فشار خون خواهند شد.

 

آیا سیر برای کلسترول نیز مفید است؟

بر اساس گزارش NCCIH، سیر علاوه بر کاهش احتمالی فشار خون، ممکن است موجب کاهش تحول Atherosclerosis نیز شود. Atherosclerosis وضعیتی است که پلاک های حاوی کلسترول، موجب بوجود آمدن آن در شریان ها می شوند و آن ها را سفت و تنگ می کنند و این امرخطر ابتلا به حمله ی قلبی را افزایش می دهد.

محققان همچنین اثر فواید سیر را در میزان کلسترول بررسی کرده اند و نتایج متفاوتی هم بدست آوردند. برخی شواهد نشان می دهند که استفاده ی کوتاه مدت از سیر ممکن است به کاهش سطح کلسترول کمک کند. اما بررسی های NCCIH برروی سیر تازه، قرص سیر خشک شده و قرص عصاره ی سیر پرورده، نشان می دهد که مصرف سیر هیچگونه تاثیری برروی کاهش کلسترول خون ندارد.

به گزارش موسسه ی ملی سرطان، مصرف سیر ممکن است منجر به درمان سرطان نشود، اما برخی از تحقیقات نشان می دهند که مصرف سیر ممکن است باعث جلوگیری از انواع خاصی از سرطان ها شود. به عنوان مثال، مطالعات انجام نشان می دهند که بین یک رژیم غذایی همراه با سیر و کاهش خطر ابتلا به بیماری های معده، روده بزرگ، مری، پانکراس و سرطان سینه ارتباط مستقیمی وجود دارد.

 NCCIH هشدار می دهد، با وجود اینکه این تحقیق امیدوارکننده است، هیچگونه آزمایش بالینی این موضوع را که رژیم غذایی حاوی سیر در برابر بیماری خاموش سرطان مبارزه می کند را کشف نکرده است. آزمایش بالینی برروی مکمل های سیر نشان می دهد که آن ها هیچ گونه تاثیری در جلوگیری از سرطان معده ندارند.

 

آیا مصرف سیر در درمان سرماخوردگی مفید است؟

هنگامی که موضوع نابودسازی ویروس سرماخوردگی مطرح می شود، سیر در این زمینه از شهرت خوبی برخوردار است. مقاله ای که در Cochrane Database of Systematic Reviews منتشر شده است، نشان می دهد که تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است اما آزمایشات نشان داده اند، افرادی که از مکمل های سیر استفاده می کنند، پس از ابتلا به سرماخوردگی، در مدت زمان کوتاه تری بهبود می یابند.

 

سیر یک ماده ی غذایی بد بو ولی سالم

بجز ایجاد بوی بد در دهان و نفخ، خطرات مصرف سیر و یا استفاده از مکمل های آن بسیار پایین است. براساس گزارش NCCIH: سیر موجب بد بو شدن بدن و سوزش و ناراحتی معده در برخی افراد می گردد. مصرف سیر موجب رقیق شدن خون می شود، که این موضوع می تواند در افرادی که دارای خونریزی نامنظم هستند و یا در آینده ای نه چندان دور عمل جراحی دارند، خطرناک باشد.

همچنین مصرف همزمان سیر با Saquinavir (دارویی است که برای درمان HIV مورد استفاده قرار می گیرد) ممکن است موجب ایجاد تداخل در بدن شود. برای کسب اطلاعات بیشتردرمورد خطرات و عوارض مصرف سیر برای سلامتی، این موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید. اگرچه عطر و طعم سیر در غذا فوق العاده است اما احتمالا این موضوع را که خوردن آن باعث بد بو شدن تنفس شما می شود را دوست نخواهید داشت. برای جلوگیری از ایجاد بوی بد دهان، سیر را به همراه یک عدد سیب یا ترکیبی از سرکه سیب و یا ترکیب آب و عسل میل کنید. مصرف لیمو نیز ممکن است کارساز باشد.

 

سیر را به طور منظم مصرف کنید

برای افزایش مصرف سیر در رژیم غذایی خود، این دستور ساده را امتحان کنید. ابتدا ۴ حبه سیر را همراه با ۲ عدد گوجه و یک عدد لیمو در یک آبمیوه گیر قرار دهید و اگر آبمیوه گیر ندارید، آب لیمو را به صورت دستی بگیرید. سپس آب لیمو، گوجه و سیر را در یک مخلوط کن بریزید تا کاملا با یکدیگر مخلوط و یکدست شوند. درنهایت می توانید این آبمیوه یا اسموتی لذیذ را در فریزر قرار دهید و روزانه مقداری از آن را میل کنید. به خصوص زمانی که باید با عفونت و بیماری موجود در بدن خود دست و پنجه نرم کنید. شما همچنین می توانید به منظور افزایش مصرف سیر در رژیم غذایی خود، آن را به سرکه، حموس، سس سالسا و سبزی سرخ شده اضافه کنید.

 

خاصیت پودر سیر

اگرچه برای اثبات این موضوع تحقیقات بیشتری لازم است، اما علم مدرن نشان می دهد که سیر برای سلامتی بدن فواید بسیاری دارد. این تحقیق قرن ها است که در طب سنتی و درمان های خانگی مورد بررسی قرار گرفته است وقدرت سیر را در ارتقای سلامت نشان می دهد.

اگرچه ممکن است سیر به عنوان یک درمانگر شناخته نشود اما مصرف آن موجب افزودن مواد مغذی به رژیم غذایی شما می گردد. افزودن سیر در برنامه ی غذایی روزانه، روشی لذیذ برای لذت بردن از مواد مغذی و فتوشیمیایی است که دربردارد. شما همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد فواید نهفته در سیر و همچنین خطرات مصرف مکمل های آن، با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: www.healthline.com

درباره نویسنده