فواید خوردن تخم مرغ

فواید خوردن تخم مرغ

فواید خوردن تخم مرغ

تخم مرغ جزء معدود غذاهایی است که باید به عنوان یک غذای کامل طبقه بندی شود. تخم مرغ حاوی مواد مغذی است که البته برخی از آن ها در رژیم غذایی مدرن، مواد مغذی کمتری دارند. در این بخش چند مورد از فواید خوردن تخم مرغ که در مطالعات بشر تایید شده است را برای شما توضیح خواهیم داد.

فواید خوردن تخم مرغ

تخم مرغ حاوی مواد مغذی فراوانی است

تخم مرغ جزء مغذی ترین غذاهای موجود در این سیاره به حساب می آید. یک عدد تخم مرغ کامل، تمام مواد مغذی مورد نیاز برای تبدیل یک سلول به یک جوجه را دارا می باشد.

یک عدد تخم مرغ بزرگ و آب پز شده حاوی:

ویتامینA : 6 درصد از RDA

فولاد: ۵ درصد از RDA

ویتامین B5 : 7 درصد از RDA

ویتامین B12 :9 درصد از RDA

ویتامین B2 : 15 در صد از RDA

فسفر : ۹ درصد از RDA

سلنیوم : ۲۲ درصد از RDA

تخم مرغ همچنین حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین D، ویتامین E، ویتامین K، ویتامین B6، کلسیم و روی می باشد و این میزان شامل ۷۷ کالری، ۶ گرم پروتئین و ۵ گرم چربی سالم است. تخم مرغ حاوی مواد مغذی گوناگونی است که برای بدن بسیار بسیار مهم و ضروری هستند. درواقع تخم مرغ تقریبا یک غذای کامل است و حاوی درصد کوچکی از تمام ویتامین های مورد نیاز بدن می باشد. تخم مرغ های پرورشی و غنی از امگا۳ می توانند گزینه های بهتری باشند. آن ها حاوی مقادیر بیشتری از چربی امگا۳ هستند و ویتامین  A و E بیشتری دارند.

 

تخم مرغ میزان کلسترول بالایی دارد

اما این میزان تاثیر منفی برروی کلسترول موجود در خون ندارد. یک تخم مرغ حاوی ۲۱۲ میلی گرم کلسترول است که این مقدار بیش از نصف ۳۰۰ میلی گرم کلسترول توصیه شده ی روزانه می باشد. اگرچه لازم است این نکته را نیز بدانید که کلسترول موجود در رژیم غذایی، لزوما باعث افزایش کلسترول موجود در خون نمی شود.

در حقیقت کبد روزانه مقدار زیادی کلسترول تولید می کند. هنگامی که میزان کلسترول مصرفی خود را افزایش می دهید، کبد کلسترول کمتری تولید می کند تا زمانی که این کلسترول به اتمام برسد. با این وجود، با خوردن تخم مرغ، افراد مختلف واکنش های مختلفی نشان می دهند.

در ۷۰ درصد افراد، خوردن تخم مرغ موجب افزایش کلسترول آن ها نخواهد شد. در ۳۰ درصد دیگر، ( واکنش بیش از حد) خوردن تخم مرغ قادر است کلسترول کلی و LDL موجود در بدن افراد را اندکی افزایش دهد. با این حال افراد مبتلا به اختلالات ژنتیکی به نام هیپرکلسترول ارثی یا نوعی واریانت ژنتیکی به نام APOE4 ممکن است بخواهند مقدار تخم مرغ مصرفی خود را کاهش دهند و یا کلا از خوردن آن پرهیز کنند.

 

مصرف تخم مرغ باعث افزایش HDL (کلسترول خوب) خواهد شد

HDL مخفف عبارت High- density lipoprotein ( لیپوپروتئین با چگالی بالا) است که اغلب به عنوان کلسترول خوب شناخته می شود. افرادی که در بدن خود میزان HDL بیشتری دارند، معمولا میزان خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات برای آن ها تا حدود زیادی کاهش خواهد یافت. مصرف تخم مرغ یک راه عالی برای افزایش HDL در بدن است. در بررسی هایی که صورت گرفته، نتایج نشان می دهند که خوردن دو عدد تخم مرغ در روز به مدت ۶ هفته، میزان HDL موجود در بدن را ۱۰ درصد افزایش می دهد.

 

تخم مرغ حاوی کولین است

کولین یک ماده ی غذایی مغذی است که اکثر افراد به اندازه ی کافی آن را دریافت نمی کنند و حتی از وجود آن هم آگاه نیستند. با این حال کولین یک ماده ی بسیار مهم است و اغلب با ویتامین های گروه B همراه خواهد بود. کولین در ساخت غشای سلولی  و همچنین در ساخت مولکول های سیگنال دهی موجود در مغز و سایر عملکردهای دیگر نیز نقش مهمی را برعهده دارد. علائم کمبود کولین را جدی بگیرید که البته این رویداد به ندرت اتفاق می افتد. تخم مرغ حاوی منبع غنی از کولین است و یک تخم مرغ کامل حاوی بیش از ۱۰۰ میلی گرم از این ماده ی مغذی بسیار مهم می باشد.

 

تخم مرغ با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی ارتباط دارد

کلسترول LDL بطور کلی به عنوان یک کلسترول بد شناخته می شود. این موضوع روشن است که داشتن سطح بالایی از LDL با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ارتباط دارد. اما بسیاری از افراد این موضوع را نمی دانند که  LDL براساس اندازه ی ذرات آن، به زیرمجموعه هایی تقسیم می شود. ذرات ریز LDL، ذرات متراکم LDL و ذرات درشت LDL.

مطالعات نشان داده است، افرادی که بطور عمده دارای ذرات ریز و متراکم LDL هستند، نسبت به آن هایی که دارای ذرات درشت LDL هستند، احتمال ابتلا به بیماری قلبی در آن ها کمتر است. حتی اگر تخم مرغ برای افزایش کلسترول LDL موجود در بدن  تمایل کمتری داشته باشد، مطالعات نشان می دهند که ذرات LDL به تدریج از ذرات ریز و متراکم به ذرات درشت تبدیل خواهند شد و این موضوع، بسیار مهم است.

منبع: www.healthline.com

درباره نویسنده