خواص آووکادو برای سلامتی

خواص آووکادو برای سلامتی

خواص آووکادو برای سلامتی

آووکادو میوه ی منحصر بفردی است. بیشتر میوه ها عمدتا از کربوهیدرات تشکیل شده اند، درحالی که آووکادو دارای چربی سالم می باشد. مطالعات متعددی نشان داده اند که آووکادو برای سلامتی بسیار مفید است. در این مطلب چند مورد از خواص آووکادو را برای شما آماده کرده ایم که توسط تحقیقات علمی نیز بررسی و ثابت شده اند.

آووکادو میوه ای بسیار مغذی است. آووکادو میوه ی درخت آووکادو بوده که با نام علمی Persena Americana شناخته می شود. این میوه به دلیل داشتن ارزش غذایی بسیار بالا معروف است و به دلیل طعم خوب و بافت غنی آن به عنوان چاشنی به غذاهای مختلف اضافه می شود.

خواص آووکادو برای سلامتی

آووکادو یک ترکیب اصلی در تهیه ی سس گواکامولی به حساب می آید. این روزها، آووکادو در میان افرادی که به سلامت خود اهمیت می دهند، به عنوان یک غذای بسیار معروف شناخته شده است و اغلب به عنوان یک سوپر قند و غذای کامل مورد توجه قرار می گیرد. البته با توجه به خواص موجود در آن نسبت دادن نام سوپر قند به آووکادو تعجب برانگیز هم نیست. انواع مختلفی از آووکادو وجود دارد که در شکل و رنگ با یکدیگر متفاوت هستند، از گلابی مانند گرفته تا گرد و سبز و یا حتی سیاه. همچنین ممکن است وزن آن ها از ۸ اونس (۲۲۰گرم) تا ۳ پوند (۴/۱ کیلوگرم) باشد.

 معروف ترین گونه ی آن، هوس آووکادو (Hass avocado) است. این نوع آووکادو اغلب به نام (alligator pear) نیز شناخته می شود زیرا به نظر می رسد شکلی شبیه به گلابی دارد و مثل یک تمساح دارای پوست برآمده و سبز رنگ است که به دلیل داشتن این ویژگی ها می تواند بسیار قابل توصیف باشد.

مغز زرد-سبز داخل میوه ی آن قابل خوردن است اما پوست و دانه ی آن خوردنی نیستند. میوه ی آووکادو حاوی مواد مغذی بسیاری است، که ازجمله ی آن ها می توان به  ۲۰ نوع ویتامین و مواد معدنی مختلف اشاره کرد. در این بخش برخی از مواد مغذی را در یک وعده ی یکنواخت ۵/۳ اونسی (۱۰۰ گرم) مشاهده خواهید کرد.

ویتامین k : مقدار ۲۶ درصد از ارزش روزانه (DV)

فولاد: ۲۰ درصد از DV

ویتامین  C: 17 درصد از DV

پتاسیم: ۱۴ درصد از DV

ویتامین B5 : 14 درصد از DV

ویتامین B6 : 13 درصد از DV

ویتامین  E: 10 درصد از DV

همچنین آووکادو حاوی مقادیر کمی از منزیم، منگنز، مس، آهن، روی، فسفر و ویتامین A ،B1 (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین) و B3 (نیاسین) می باشد و این مقادیر حاوی ۱۶۰ کالری، ۲ گرم پروتئین و ۱۵ گرم چربی مفید هستند. آوواکادو همچنین حاوی ۹ گرم کربوهیدرات است که ۷ گرم آن فیبر می باشد.

بنابراین فقط ۲ گرم کربن خالص وجود دارد که این ویژگی، آووکادو را به یک غذای گیاهی کم چرب و سالم تبدیل می کند. آووکادو فاقد کلسترول و یا سدیم است و چربی اشباع شده ی اندکی دارد. به همین دلیل است که آووکادو در میان برخی از دانشمندانی که معتقدند وجود این مواد برای بدن مضر است، میوه ی بسیار محبوبی است.

اگرچه این موضوع همچنان جای بحث دارد اما آووکادو در مقایسه با موز از پتاسیم بیشتری برخوردار است. پتاسیم مواد مغذی است که اکثر افراد آن را به اندازه ی کافی دریافت نمی کنند. این مواد مغذی به حفظ شیب های الکتریکی موجود در سلول های بدن کمک می کنند و انجام وظایف مهمی را برعهده دارند. باید بدانید که آووکادو حاوی پتاسیم فراوانی است.

یک وعده ی ۵/۳ اونس (۱۰۰گرم) حاوی ۱۴ درصد از مقدار پتاسیم توصیه شده ی روزانه (RDA) است و در مقایسه با ۱۰ درصد پتاسیم موجود در موز، که پتاسیم فراوانی دارد بسیار بیشتر است. مطالعات متعددی نشان می دهد که مصرف پتاسیم بالا باعث کاهش فشار خون می گردد که عامل خطرناکی برای حملات قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه است. آووکادو حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده ی سالم نیز می باشد. در واقع آوواکادو یک ماده غذایی پرچرب به حساب می آید.

در واقع ۷۷ درصد از کالری موجود در آوواکادو، از چربی تشکیل شده است که آن را به یکی از پرچرب ترین غذاهای گیاهی موجود تبدیل می کند. اما آووکادو فقط از چربی تشکیل نشده است. بیشتر چربی موجود در آووکادو اسید اولئیک می باشد (یک اسید چرب اشباع نشده) و وجود آن نقش مهمی در مفید واقع شدن آووکادو دارد.

اسید اولئیک باعث کاهش التهاب می گردد و اثبات شده که اثرات مفیدی بر ژن های مرتبط با سرطان دارد. روغن آووکادو در برابر اکسیداسیون ناشی از گرما نیز مقاوم است و این ویژگی این روغن را به انتخابی سالم و امن برای پخت و پز تبدیل خواهد کرد.

آووکادو مملو از فیبر است. فیبر یکی دیگر از مواد مغذی بوده که آووکادو غنی از آن است. آووکادو یک گیاه غیرقابل هضم می باشد که باعث کاهش وزن، کاهش سطح قند خون و همچنین کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها می شود. اغلب بین فیبر محلول و فیبر غیر محلول تمایز وجود دارد. فیبر محلول برای تغذیه ی باکتری های خودی موجود در روده شناخته می شود که برای عملکرد مطلوب بدن بسیار مهم است. یک وعده ۵/۳ اونس (۱۰۰گرم) آووکادو دارای ۷ گرم فیبر است که ۲۷ درصد از RDA می باشد.

حدود ۲۵ درصد فیبر موجود در آووکادو محلول است، درحالی که ۷۵ درصد آن را فیبر نامحلول تشکیل می دهد. خوردن آووکادو سطح کلسترول و تری گلیسرید را کاهش می دهد که همین امر کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی را به دنبال خواهد داشت.

۸ آزمایش کنترل شده برروی تعدادی از افراد صورت گرفته که این آزمایشات اثر آووکادو را برروی برخی از این عوامل خطرناک بررسی کرده است. این مطالعات نشان داده که آووکادو قادر است:

سطح کلسترول را بطور قابل توجی کاهش دهد.

تری گلیسرید خون را تا ۲۰ درصد کاهش دهد.

LDL کلسترول را تا ۲۲ درصد کاهش دهد.

کلسترول HDL (کلسترول خوب) را تا ۱۱ درصد افزایش دهد.

برخی مطالعات انجام شده نشان می دهند که افزودن آووکادو در یک رژیم گیاهی کم چرب، میزان کلسترول را بطور قابل توجی بهبود می بخشد. اگرچه نتایج این مطالعات قابل توجه است، اما لازم به ذکر است که تمام مطالعات انسانی سطحی و کوتاه مدت بوده و تعداد افرادی که در این مطالعات مورد آزمایش قرار گرفته اند بین ۱۳ تا ۳۷ نفر طی یک دوره ی ۴-۱ هفته بوده اند.

منبع: healthline.com

درباره نویسنده