آیا چای سبز برای لاغری مفید است؟

چای سبز برای لاغری

آیا چای سبز برای لاغری مفید است؟

آیا چای سبز برای لاغری مفید است؟ چای سبز سالم ترین نوشیدنی گیاهی محسوب می شود. این چای سرشار از آنتی اکسیدان و انواع موادی است که برای سلامتی مفید می باشند. بررسی های بسیاری نشان داده اند که چای سبز برای لاغری موثر بوده و باعث افزایش چربی سوزی و کمک به کاهش وزن می شود. اجازه دهید توضیح دهیم که چای سبز چگونه این کار را می کند.

ترکیبات چای سبز به سوزاندن چربی‌ها کمک می کنند

چای سبز یک نوشیدنی گرم و خوش عطر است. ترکیبات بیواکتیوی موجود در برگ های چای در آب حل شده و چای بسیار لذیذی را فراهم می آورند.

هنگامی که شما یک فنجان چای با کیفیت می نوشید، در واقع مقدار زیادی مواد مفید را دریافت کرده اید که تاثیرات بیولوژیکی بسیار قوی دارند. یکی از بهترین انواع این ترکیبات، کافئین است. یک فنجان چای سبزی حاوی کافئین کم تر (۲۴ الی ۴۰ میلی گرم) از یک فنجان قهوه (۱۰۰ الی ۲۰۰ میلی گرم) می باشد. اما این میزان کافئین هنوز هم برای تاثیرات خوبی که دارد کافی می باشد.

کافئین یک ترکیب محرکشناخته شده است که ثابت شده تاثیرات چربی سوزی دارد و باعث بهبود عملکرد بدن می شود.

اما چیزی که چای سبز را از دیگر نوشیدنی ها متمایز کرده است، آنتی اکسیدان های بسیار فراوان آن می باشد. زیرا این چای دارای آنتی اکسیدانی بسیار قوی به نام کاتچین می باشد.

مهم ترین این کاتچین ها، Epigallocatechin gallate (اپی گالو کاتچین گالات ” EGCG ” ) است که باعث افزایش متابولیزم می شود.

در نظر داشته باشید که این فواید می توانند هم در چای سبز به صورت نوشیدنی وجود داشته باشند و هم در عصاره های چای سبز که به صورت مکمل وجود دارند. با این حال بررسی های بسیاری برای تحقیق بر روی چای سبز از عصاره ی آن استفاده کرده اند.

کمک به تحریک سلول‌های چربی

برای سوختن چربی ها، ابتدا باید سلول های چربی شکسته شده و چربی ها وارد جریان خون شوند. ترکیبات فعالی که در چای سبز وجود دارند، می توانند با افزایش تاثیر بر هورمون های چربی سوزی، به این فرآیند کمک کنند.

EGCG که اصلی ترین آنتی اکسیدان موجود در چای سبز می باشد و می تواند به مهار آنزیم هایی که هورمون نوراپی نفرین را تجزیه می کنند، کمک کند. هنگامی که این آنزیم مهار شد، میزان نورا پی نفرین افزایش پیدا می کند.

این هورمون توسط سیستم عصبی به عنوان یک سیگنال به سلول های چربی استفاده می شود و به آن ها می گوید که چربی ها را از بین ببرند. بنابراین، نورا پی نفرین منجر به یک سیگنال قوی می شود که به اسید های چربی ارسال شده و باعث از بین رفتن آن ها می شود.

کافئین و EGCG (که هر دو بطور طبیعی در چای سبز وجود دارند) ممکن است هر دو تاثیرات سینرژی یا هم افزایی داشته باشند. زیرا کافئین در مسیر خود تاثیرات دیگری را نیز بر جای می گذارد.

نتیجه ی نهایی این است که سلول چربی، چربی های اضافی را در هم شکسته و وارد جریان خون می کند تا برای سوزاندن انرژی توسط سلول ها (مانند سلول های ماهیچه ها) مورد استفاده قرار گیرند.

چربی‌سوزی را افزایش می دهد

اگر به برچسب های همه ی محصولات و مکمل های چربی سوز و کاهش وزن دقت کنید، حتما در ترکیبات آن ها، نوعی چای را خواهید دید. این بدین دلیل است که چای مرتبا نشان داده است که می تواند باعث چربی سوزی – بخصوص در حین ورزش کردن – شود. در یکی از بررسی ها، مردانی که چای سبز مصرف کرده و ورزش کرده بودند، ۱۷ درصد بیشتر از مردانی که از این مکمل ها استفاده نکرده بودند، چربی سوزانده بودند. این تحقیق نشان داده است که چای سبز می تواند چربی سوزی ناشی از ورزش کردن را نیز افزایش دهد.

یک بررسی دیگری که در مدت ۸ هفته انجام شده است، نشان داده که چای سبز هم در حین ورزش و هم در حین استراحت، چربی سوزی را افزایش می دهد. همچنین بررسی های متعددی وجود دارند که با این مسئله موافق می باشند. چای سبز بطور انتخابی سوزاندن چربی ها را افزایش داده و در طولانی مدت باعث کاهش چربی های بدن می شود.

چای سبز سوخت و ساز را افزایش می دهد

بدن انسان دائما در حال سوزاندن کالری است. حتی زمانی که ما خواب هستیم و یا نشسته ایم هم سلول های بدن مان میلیون ها کار مختلف انجام می دهند که نیاز به انرژی دارند. بررسی های متعددی نشان داده اند که چای سبز باعث سوزاندن کالری های بیشتری در بدن ما می شود، حتی زمانی که در حال استراحت هستیم.

در بیشتر مطالعات، این میزان ۳ الی ۴ درصد افزایش را نشان می دهد، اما بررسی هایی نیز وجود دارند که افزایش سوزاندن کالری را تا ۸ درصد تخمین زده اند.

برای فردی که روزانه ۲۰۰۰ کالری می سوزاند، ۳ الی ۴ درصد افزایش سوخت و ساز، معادل ۶۰ الی ۸۰ کالری اضافی در روز می باشد و این میزان مشابه چیزی است که شما می توانید از یک رژیم پر پروتئین انتظار داشته باشید.

اگرچه اغلب بررسی ها مدت زمان کوتاهی (۱ الی ۳ روز) را نشان داده اند، اما شواهد دیگری نیز وجود دارند که نشان می دهند تاثیرات افزایش متابولیزم در طولانی مدت نیز باقی خواهند ماند.

در یک بررسی که بر روی ۶۰ فرد انجام شده است که چاقی مفرط داشته اند، گروهی که از عصاره ی چای سبز استفاده کرده بودند، پس از ۳ ماه، ۳٫۳ کیلو گرم وزن کم کرده و در هر روز ۱۸۳ کالری بیشتر سوزانده بودند.

با این حال به خاطر داشته باشید که همه ی بررسی ها نشان نداده اند که چای سبز متابولیزم بدن را افزایش می دهد. بنابراین تاثیر چای سبز برای لاغری می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد.

آیا چای سبز برای لاغری مفید است؟

یکی از اثرات چای سبز برای لاغری ، کاهش اشتها می باشد. این مسئله باعث می شود که شما بطور اتوماتیک و بدون تلاش خاصی، کالری کم تری دریافت کنید. بررسی های متعددی بر روی تاثیر چای سبز بر روی اشتها انجام شده اند، اما اغلب آن ها نتایج متضادی را نشان می دهند.

همچنین بررسی هایی که بر روی حیوانات انجام شده اند نشان می دهند که چای سبز می تواند میزان چربی که بدن ما از مواد غذایی جذب می کند را کاهش دهد، اما این مسئله بر روی انسان ها اثبات نشده است.

بطور کلی، به نظر می رسد که چای سبز تاثیرات اولیه ی خود را با افزایش سوخت و ساز کالری در بدن نشان می دهد، و این باعث چربی سوزی می شود. اما به نظر نمی رسد که بر روی مقدار غذایی که ما در طول روز می خوریم تاثیر داشته باشد.

کاهش چربی‌های اطراف شکم

هنگامی که سخن از کم کردن وزن باشد، چای سبز تاثیر بسیار کمی می تواند داشته باشد. با این که بررسی های بسیاری نشان داده اند که افراد معمولا از چای سبز برای لاغری استفاده می کنند، اما تحقیقات دیگری نیز نشان داده اند که این چای تاثیری بر روی کاهش وزن ندارد. دو بررسی که کنترل بسیار زیادی بر روی آزمایشات خود انجام داده اند، نشان داده اند که افراد بطور متوسط حدودا ۳ پوند ( معادل ۱٫۳ الی ۱٫۴ کیلو گرم) وزن کم کرده بودند. با این حال باید در نظر داشته باشید که همه ی چربی های بدن یک شکل نیستند.

ما در بدن مان چربی های زیر پوستی داریم که در زیر پوست قرار گرفته اند، و چربی های دیگری به نام چربی های احشابی نیز داریم که چربی شکم هستند و در اطراف اندام های بدن ایجاد شده اند.

چربی های احشابی بسیار مضر هستند. زیرا می توانند باعث التهاب و مقاومت به انسولین شده که هر دو مورد با انواع بیماری های خطرناک رابطه ی مستقیم دارند، از جمله دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی.

بررسی های متعددی که بر روی چای سبز انجام شده است نشان می دهند که اگر چه تاثیر کاهش وزن این چای بسیار کم است، اما می تواند چربی های احشابی مضر بدن را تا حد زیادی کاهش دهد. این چربی ها می توانند چربی های کشنده تلقی شوند که با کاهش آن ها می توانید عمر طولانی تری داشته باشید.

منبع: healthline.com

درباره نویسنده